13. februára 2014

Kapitola 15: Naposledy to nevyšlo

14)         Naposledy to nevyšlo




Moja existencia sa preniesla domov. Do môjho bytu, ktorý sa postupne začal meniť na malú knižnicu. Celé dni som trávil čítaním, písaním a priúčaním sa hre na ukulele.
/*Je zaujímavé, že slovo ukulele do spisovného jazyka nepatrí. Ani Honolulu. Ako je to možné?*/
Napriek tomu, že som sa dlho bránil, nakoniec ma aj Tarzan presvedčil, aby som mu ustúpil, a natrvalo som ho nechal nasťahovaného v interiéri. Samozrejme, raz za čas sa vyberie na patrolu, ale inak zostáva doma s vankúšom, ktorý mi ukradol vo chvíli nepozornosti.

Ja som celý svoj voľný čas venoval svojmu prvému románu. Vyrobil som konfety zo všetkých predošlých pokusov o román a začal som znovu.
Vymyslel som si novú Karolínu, nového Daniela, novú Soňu a nového Mira, Tarzana aj všetkých ostatných...
Vymyslel som si, čo som si ani nevymyslel, ale začal som to spisovať. Ani som si neuvedomil, ako rýchlo som si vyvinul vlastný štýl. Nejako sa to postupne vyvinulo z toho, čo som písal predtým – recepty na lieky, odkazy sestričkám a lekárom, statusy na facebooku...
Soňa, ktorá, mimochodom, stala sa jedinou kritičkou a čitateľkou tejto knihy ešte pred jej vydaním, bola najspokojnejšia hlavne s postavou, v ktorej sa našla.
A odobrila moju nechuť baliť Karolínu.

Apropo, Karolína je práve zadaná. Je to pól roka od jej návratu a má nejakého Experta. Aspoň tak sme ho nazvali. Čo je Expert zač? Má veľa peňazí, má svoju vlastnú výstavu obrazov a jazdí v BMW. Kúpil jej aj auto – Volkswagen Passat. Omráčilo ma to asi na tri sekundy, potom som sa na to vysral a tváril som sa, že som na tom stabilne, aj keď som na tom skôr debilne.

A teraz dobré správy.

Sonin syn sa narodil zdravý a so správnym počtom prstov. Volá sa Daniel a som mu krstným otcom. Nikto mi nikdy neudelil takúto poklonu ako Soňa.
Keď som sa pýtal, prečo práve moje meno, povedala jednoducho: „Pretože nikdy nemám dosť pripomienok, že gentlemani nevymreli. ...a napriek tvojim vadám, to meno je veľmi pekné.“
Netuším, čo tým chcela povedať, ale poctený sa cítim aj tak.

Doteraz som nezabudol na jediné Danielove narodeniny. Možno je to aj tým, že má len čosi viac ako pol roka, ale naozaj si pamätám dátum jeho narodenín.

Postupne som knihu dokončil, znovu asi štyrikrát prečítal, niektoré vety úplne prepísal a prvú kapitolu som zmenil sedemstotrikrát, než som bol spokojný.
Potom som ju vydal. V poďakovaní som spomenul Miroslava, ktorého softvérová firma sponzorovala môj debut.

Na jej krst prišlo veľa ľudí. Zvlášť moji fanúšikovia z internetových sietí, ktorých som nikdy nevidel a, dúfam, už ani nebudem mať ďalšiu príležitosť vidieť.

Prišla aj Areta. Areta, ktorá sa medzitým vydala. Prišla si vyžiadať podpis, pobozkať ma na líce a preventívne sa spýtať, či som písal aj o nej.
Preventívne som odpovedal, že áno.
Preventívne sa spýtala, či som zachytil aj niečo iné okrem jej poprsia.
Preventívne som neodpovedal.

Karolína neprišla, ale prišla jej mama.

Najbližšiu noc od krstu, ktorú som trávil doma, som si spestril vínom, filmom a Tarzanovou spoločnosťou.
Uvažoval som nad tým, ako je možné, že žijem bez partnerky a bez sexu a žijem a to aj bez partnerky a sexu.

Dá sa to, aj keď to nie je práve pre každého labužníka, keďže si to vyžaduje veľmi silnú vôľu prežiť.

Bežne som navštevoval malého Daniela, nosil mu hračky a učil ho robiť aj iné zvuky ako je „Wuaaaaaaaahikibau“.
Zatiaľ nevydalo, ale som si istý, že časom..

Pár týždňov po krste som si urobil jazdu na liečenie ega a prešiel som sa po kníhkupectvách v meste, po knižnici a tak všeobecne. Vždy som sa smial, keď som videl svoju vlastnú knihu v poličkách s novinkami.
Dokonca aj v tom povestnom TESCU sa časom ocitla.
Všetko bolo takmer tak, ako som chcel.
Koľká irónia...
Ale všetko bolo OK. Vlastne až do...
Áno, až do večera, počas ktorého ma Karolína vyrušila počas mojej lekcie slovenského jazyka s menším Danielom.

„Wuaaaaaaaaaaahikibau,“ riekol.
„Skoro, ale skús to povedať tak, aby sa to viac podobalo na auto,“ radil som mu.
„Pidibibu,“ odpovedal mi.
„Nó, to už je lepšie,“ usmial som sa.
„Gaaaaaaaaaaaaau.“
„Vážne? Ale síce... keď to hovoríš takto... možno máš aj pravdu. Hm, tento argument je až príliš silný na to, aby som sa s ním dokázal hádať,“ uznal som jeho myšlienku.
Daniel sa na mňa potmehúdsky usmial s evidentným pocitom zadosťučinenia a potom si do miniatúrnej rúčky vzal mikroténový sáčik, ktorý som mu rafinovane nafúkol do tvaru kravského vemena. Vemená upokojujú, to sa vie.
Kývol som mu na znak, aby zatiaľ nikam nechodil, a postavil som sa od jeho prepychového pelechu, idúc si odpiť z radlera bez alkoholu.
Miro tento nápoj odmieta, vraj je to dvojitá urážka piva, tento radler a ešte aj nealkoholický.
Soňa odmieta Mirove námietky.
Ja pijem, čo mi dajú.
Keby som mal chuť dramatizovať, neprezradil by som dopredu, kto v tejto chvíli zazvonil a komu Soňa otvorila.
„Ahoj,“ povedala Soňa prekvapene.
„Ahoj,“ povedala Karolína menej prekvapene.
„Kávu alebo čaj?“ povedala Soňa.
„Je tu Daniel?“
„Prečo sa pýtaš, keď poznáš odpoveď?“
„Môžem ísť za ním?“
„Ja ťa teda zastavovať nemienim...“
„Vitaj, Karolínka,“ prejavil sa Miroslav.
„Ďakujem,“ povedala idúcky mojím smerom.
Pozrel som sa na ňu, zdvihol som obe obočia a ukradol som Danielovi sáčik. Teraz sa potrebujem upokojiť v prvom rade ja. On to pochopil a spoluhráčsky začal gániť na Karolínu. Daniel je naozaj pravý priateľ.
„Máš čas?“ spýtala sa.
„Vlastne sme uprostred dôležitého rozhovoru,“ kývol som smerom k svojmu debatnému partnerovi a on súhlasne urobil „Beeeeeeeeeeeau,“.
Karolína sa akože zhovievavo usmiala a povedala: „Môžem počkať, kým si to medzi sebou vysvetlíte, a potom sa dostať na rad?“
„Daj nám desať minút,“ pristal som neochotne.

A tak som desať minút viedol intelektuálne debaty so svojím krstným synom. Vysvetľoval som mu, aký je rozdiel medzi nahosemennými a krytosemennými rastlinami. Keď to pochopil, čo vôbec netrvalo dlho, pretože je bystrý po mne, zaimprovizoval som mu rozprávku o chorej antilope a zvrátenom paviánovi, na čo zaspal ako zabitý.
/*No, možno spánok len predstieral. Aj ja by som asi hral mŕtveho, keby mi niekto predkladá takúto rozprávku.*/

Dopil som nealkoholické citrónové pivo, pozrel som sa na hodinky a rozpačito sme vykročili do nočnej optiky.

Vonku bola zima, ale znesiteľne. Čo bolo otravnejšie, to bola tá cynicky poetická para z úst pri každom slove.

„Odkedy sa priatelíš s mojou matkou?“
„Minulý týždeň som jej vŕtal tie poličky, ktoré ty si jej pomohla vybrať. Porozprávala mi celý príbeh, kým som jedol koláč.“
„Mňa ste z toho schválne vylúčili?“
„Na mňa sa nepozeraj, ja s ňou mám dobrý vzťah.“
„Prečo si písal o mne?“ skočila k veci.
„Prečo si myslíš, že si to ty?“
„Ktorá ženská okrem mňa sa permanentne vypytuje, či je skutočná?“
„Ani ty sa už nesprávaš, akoby si bola neskutočná.“
„Stále ma ľúbiš, však?“
„Ťažko povedať. Keď som sa k riešeniu snažil dostať naposledy, nič zrozumiteľné mi z tej rovnice nevyšlo.“
„Takto sa zabiješ..“
„Ale nehovor.“
„Tá kniha...“
„Čo s ňou?“
„Nič v nej nechýba.“
Zostal som ticho.
„Presne, ako si sľúbil. Keď som ju čítala, absolútne som necítila strach, že niečo bude chýbať.“
Ticho ako ryba.
„Ty sa so mnou nechceš rozprávať?“
„Ale ponuka mi lichotí, ďakujem.“
„Ja si nezaslúžim to, čo mi chceš dať!“
„Nie. To ja si nezaslúžim, čo mi stále robíš.“
„To sa ma dotklo.“
„Prepáč, ale nemrzí ma to.“
„Ani mňa. Dotýkaj sa ma viac, prosím.“

A tak sa to skončilo.

Bez nejakého vysvetlenia, bez nejakého záveru alebo snahy čokoľvek objasniť. Prečo aj, už som predsa dospelý.

Znovu sme stáli stratení ako dve deti na autosalóne, kde len dlhonohé modelky vylepujú svoje telá na karosérie, ľudia sa náhlia za najnovším zbytočným predraženým modelom toho a iného črepu, deti sa strácajú rovnako rýchlo ako rodičia a nás to iba desí.

Nechcel som, aby sa ktokoľvek kedykoľvek dočítal, čo bolo potom. Čo nasledovalo, kto viac plakal a prečo vlastne. Nie je to dôležité.



Čo je dôležité a dôležitým zostane, to je to zistenie, že v tomto svete, kde sa každý cíti taký sám, je príliš sebecké od jedného človeka, aby sa chcel cítiť sám osamote. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára