-1) Epilógy cudzích
existencií
„Prechádzal som sa po meste
v niektorý z nečakane
obyčajných večerov. Ak si pamätám správne, bola streda. Vracal som sa
z kníhkupectva, kde som si kúpil šesťsto stranovú knihu, ktorá celý čas
rozoberala psychiku jedného neschopného vraha. Plánoval som, že strávim celý
večer vo svojej nálade a v milej atmosfére nepríjemne príjemného
súkromného nepriateľstva voči celému svetu. Avšak som sa z nejakého dôvodu
dostal so starým známym zo strednej školy do niektorej zapadnutej krčmy, kde
sme sa rozprávali o bežných veciach, pričom som si stále potvrdzoval môj
už roky zakorenený dojem, že všetci sú v porovnaní so mnou krátkozrakí
hlupáci,“ dohovoril som potichu zhltnúc poslednú slabiku v neúprimnej
hanblivosti.
„Pôsobivé. Čítaš zbytočné veci? Mohol by si mať
zaujímavú budúcnosť. Neplánuješ samovraždu, však?“ spýtal sa starý slepý muž,
ktorému som to vykladal popri zavádzaní infúzií.
„Tento spisovateľ je veľmi
zábavný starý muž, ktorý hovorí o veciach, ktoré mal urobiť, keď bol
mladý. Nikdy som sa nezbavil pocitu, že on sám sa pokladal za spravodlivého.
Rád počúvam príbehy starých mužov ako bol on, aj keď už ani nechápem prečo,“
odpovedal som.
„Ak už, tak bol v prvom
rade pokrytec. Podľa mňa nikdy neveril, že vyrieši čo i len jediný
z problémov, o ktorých hovoril. Nikdy ani len neponúkol riešenie
a dokonca nemal ani vôľu to vyriešiť, povedal by som,“ odpovedal starec.
„A vy ste aký odborník, že
môžete takto hovoriť? Čo ste vy zažili?“ spýtal som sa starého spisovateľa.
„Vari boli to i tamto výzvy
pre mňa, aby som ti rozpovedal môj príbeh?“ zasmial sa on ironicky.
„Vari by ste sa takto
provokačne spýtali, keby sa vám tá myšlienka nepáčila?“ reagoval som rovnakou
kartou.
„Vždy som bol roztrieštená
osobnosť. Charakter, ktorý mi patrí, nikdy nebol symfóniou vlastností
a povahových čŕt. Bol som skôr ako zlepenec viacerých ľudí. Zlepenec,
ktorý ani nevedel, či má alebo nemá niekam patriť. Ktorý ani nevedel, či ho
viac ničí samota alebo spoločnosť. Avšak hľadal som. Pokračoval som
v hľadaní, lebo státie na jednom mieste mi nikdy nič neprinieslo
a zároveň som sa nikde necítil doma. A domov bolo jediné, po čom som
túžil.
Domov. Neviem, ako presne to
vysvetliť, tak použijem jednu z mnohých náhodných informácií, ktoré som
pochytil na potulkách svetom.
Japonci nemajú úplné slovo
‚domov‘. Majú ale dva výrazy, ktorým popisujú niečo, čo je k tomu
najbližšie. ‚Miesto, kam sa môžem vrátiť‘ a potom ‚Dobré miesto‘.
Ja som toto nikdy nepoznal.
Nikdy som nenašiel miesto, na ktoré by som mal túžbu prísť znovu. Všade mi to
všetko vadilo, smrdelo a naháňalo hrôzu.
A o hrôze je celý
tento prekérny pseudo-príbeh.
Môj príbeh nemá začiatok,
pretože to vlastne ani nie je príbeh. Mohol by som opisovať svoj život. Roky,
mesiace, týždne a dni. A možno iba niektoré chvíľky a momenty,
čo vyliali trochu atramentu na papier mojej duše. Ale ani napriek tomu, že som
spisovateľ, nikdy som nedokázal svoj život pomenovať slovom ‚príbeh‘. Môj život
nebol rozprávkou ani bájkou. Nemal ani úvod, ani jadro, ani záver. Nemal
postavy, dokonca nemal ani dej. Čo jediné mohol mať? Trpké ponaučenie o
hlúposti starého muža, ktorý zmúdrel až vo svojej starobe, čo bolo až príliš
neskoro.
Ak chcem rozpovedať kúsok zo
svojho života, musím ťa najprv varovať, mladý muž. Jediné, čo mi, starému
slepcovi, slúži na opis toho, čo som zažil, je moja pamäť. Pamäť ešte
z dôb, kedy moje oči mali svoje svetlo. No a pamäť sklame. Aj tá moja
pomaly mení detaily. Dôležité detaily, ktoré dokážu šedej scenérií pridať
zbytočné farby, ktorých jasnosť a vedomie, že sú už dávno minulé, len
naženú slzy do dávno utrápených očí. A ku koncu som možno aj rád, že moje
slzy sú jediným dôkazom skutočnosti, že moje oči ešte aspoň trochu žijú.
Pamätám si pár obrazov, na ktoré nechcem zabudnúť a ktoré nechcem ani
nahradiť. A ak existujú krajšie ako tamtie, nechcem ich vidieť.
Pokúsim sa vyrozprávať, čo
som zažil. Dať aspoň jednu zmienku o mojej existencií, kým existencia
samotná skončí. Nechcem len odísť. Nechcem zmiznúť a nechať svet okolo mňa
plynúť bez vedomia, že jeden človek s osudom ako som mal ja niekedy žil.
Možno aj preto som sa stal spisovateľom. Možno preto som celý život písal
príbehy, ktoré tu majú zostať po mne. Možno preto som celý život skladal
prísahy, že moje príbehy budú mať tú najhlbšiu myšlienku zo všetkých. Aké
ironické, že ani jeden z tých príbehov nebol môj a, hoci uchovajú sa
moje vyumelkované štylistické znaky, príznačne menená gramatika a mne
osobné používanie viet, nezachová sa nič zo mňa. Preto som tak veľmi dúfal, že
ma poprosíš, aby som ti to rozpovedal. Avšak nechcel som sa ti tlačiť, lebo
i starého muža ešte zvádza ješitnosť, krásne české slovo, a pýcha,
ktorá k mužom patrí ako bodka k záveru poslednej vôle.
Ako som povedal, nechcem,
aby sa na človeka s osudom, ako som mal ja, len tak zabudlo. Povedal som
osud a myslel som to vážne. Ja som vo svojom živote nerobil rozhodnutia,
ktoré by menili chod vecí a dávali životu smer. To dokážu len tí, ktorí sú
pred sebou slobodní a teda rozhodujú sa v slobode, čo sa mojej
maličkosti nikdy nepodarilo dosiahnuť. Hoc moje ruky do dialí naťahovali sa za
slobodou, nakoniec sa moja túžba po nej zmenila na najhoršie väzenie. Pretože
som sa nikdy nestal samým sebou a moja duša nebola mi útočiskom, lež
prenasledovala mňa, utečenca, kamkoľvek som sa pohol a, hoci myslela to
dobre, spôsobila mi iba mnoho zranení, z ktorých som sa nikdy nevyliečil.
No a pred vlastnou dušou neutečieš. Ona vyletí za tebou do najvyšších
výšok a nájde ťa v najhlbších jaskyniach i keby chceš sa pred
ňou skryť.
A tak spýtam sa ešte
raz, si si istý, že to chceš počúvať?“ dohovoril dramaticky.
Hoci mi bolo jasné, že ráta
s kladnou odpoveďou a otázku tam vsunul len preto, aby od publika,
teda odo mňa, dostal malé uznanie a vyjadrenie dychtivosti po jeho
slovách, nemohol som odolať nutkaniu vyhovieť mu. Veľmi ma zaujal a tak
som nemo prikývol stále sa mu dívajúc do prázdnych očí. Až po sekunde som si
uvedomil, že to nevidel a tak som len potichu povedal: „Áno, pane.“
Na starcovej tvári ako keby
odrazu bolo viac farby. Nie preto, že mu niekto vyhovel a bol ochotný ho
počúvať, a ani nie z radosti, že mohol s niekým komunikovať. Bol
to pocit zadosťučinenia a trpkosti, ktoré prináša vedomie, že konečne
dostáva priestor rozpovedať miliónkrát naplánovaný príbeh, ktorý nikdy nemohol
napísať, lebo jeho oči už nevidia písmo.
„Mohol by som začať svojim
narodením alebo základnou školou. Mohol by som ti povedať, kde som vyrastal
a čo robili moji rodičia, ako vyzerala moja sestra a akého sme mali
psa. Avšak to, čo chcem ti vyrozprávať, nezačína tu. Začína do oveľa ďalej,
pretože nechcem opisovať svoje detstvo, chcem začať už ako dospelý. A toto
môže byť veľmi zavádzajúci výraz. Niektorí totiž, tak ako napríklad i ja,
nedospeli v osemnástich. Ja, keď som dospel, už dávno som mal byť perspektívnym mladým
mužom, ktorý vie, čo chce dosiahnuť, a rozhodne, nemenej vášnivo, bojuje
o svoj sen študujúc na univerzite.
Chcel som byť učiteľom.
Učiteľ a, čo mi, pochábľovi, došlo až prineskoro, učiteľom môže byť len niekto,
kto má čo naučiť, kto už niečo vie.
Došlo mi to, že ja nemám čo
dať ďalej, lež učiť sa musím ja, keď zomreli moji rodičia. Ako by sa
k spisovateľovi hodilo, možno by mali zomrieť nejakým dramatickým
spôsobom, ktorý deju pridá nové korenie a hlavnej postave nový rozmer
prežívania agónie, avšak nestalo sa. Moji rodičia zomreli jeden po druhom veľmi
klasickým dedinským spôsobom. Otec sa upil a rok potom dostala moja matka
mŕtvicu.
Prvé komplikácie začali
vtedy, keď zomrel otec a ja som si popri univerzite musel nájsť prácu.
A tak ja, mladý pyšný študent, musel som voľný čas tráviť v jednej
malej reštaurácií, ktorá bola viac krčmou ako reštauráciou, a umývať tam
riady, aby som pomohol matke.
Ako som povedal, toto boli
prvé komplikácie. Nikdy som totiž so svojimi rodičmi nemal poriadny vzťah.
S matkou som sa rozprával zriedkakedy a s otcom nikdy, preto ma
strata otca nezasiahla o nič viac ako choroby v Sudáne. Keď otec opustil
tento svet, mali sme ešte nejaké úspory, ktoré živili matku, sestru a moje
pánske úlety v hlavnom meste na univerzite. Avšak i tie sa onedlho
minuli a nahradili ich rastúce dlhy. V jednom zo svojich hysterických
večerov matku porazilo. Vtedy som práve nebol doma, bol som v hlavnom
meste na internáte. Čakal by som, že moja sestra mi zostane na krku, ale ona
nebola zbabelec ako ja.
Keď som prišiel domov, aby
sme spoločne pochovali matku, iba mi oznámila, že odchádza. Že odchádza na
humanitárne misie niekam do Afriky. Pôvodne som jej chcel nanútiť školu, no ona
ma odbila výčitkou, že nie som schopný postarať sa ani sám o seba, nieto
ešte o niekoho iného. A tak odišla. Odvtedy som ju nevidel. Asi rok
po jej odchode mi od nej prišiel list, gramatiku mala stále rovnako zlú, že sa
ocitla v nejakom zariadení pre pomoc chudobným a že je šťastná. Potom
som o nej zasa štyri roky nepočul až kým mi neprišiel list, že zomrela na
horúčku, ktorú chytila od nejakého dievčaťa. Najväčšou iróniou je, že to
dievča, ktoré ju nakazilo, prežilo. Prežilo a to len preto, aby ju
o pár mesiacov neskôr mohli zabiť pri vyčíňaní jednej z tých ohromne
rozumných vojen, ktoré tam tak ľahko rozpútať. Nikdy som ale nepochyboval, že
sestra by bola rada, že tomu decku mohla dať celého pól roka. A som si
istý, že by to urobila znova.
V každom prípade to na
mne, chladnom mizantropovi, nezanechalo veľké stopy. A aj tie malé, čo to
na mne zanechalo, som sám pred sebou skryl len preto, aby som sa mohol tváriť,
že som ‚silná‘ osobnosť. V skutočnosti som bol hlupák a zbabelec.
Pár mesiacov po druhom liste
som skončil svoje štúdium. Bol som titulovaný učiteľ, vraj inteligencia národa.
Avšak ja som vo svojej pýche nechcel zabíjať svoj potenciál učením mladšej
generácie, tak som sa rozhodol študovať ďalej. Teraz ale študovať niečo
skutočné, čo naplní môj hlad po poznaní a čo konečne potvrdí, aby som
použil tvoje slová, moju intelektuálnu nadradenosť nad celým svetom.
Spoznal som sa
s podobnou skupinkou autorov ako som bol ja. Áno, to už som bol autor. Ako
sme tak sedávali s cigarami v rukách v bordeloch
a rozprávali sa o zmysle života, samozrejme, že sme čímkoľvek takým,
ako je zmysel života, opovrhovali, roky plynuli nepríjemne pomaly
a z nás šiestich, čo sme pôvodne boli pospolu, dvaja spáchali samovraždu.
Jeden sa dal na drogy a tak som neskôr skončil iba ja s priateľom, ktorý mi bol ako brat.
Bol mi bratom až kým medzi nás neprišiel vydavateľ, ktorý chcel, aby sme písali
štýlom, ktorý sa predával. Ja som sa na to dal. On radšej skrachoval
a zomrel pár rokov na to oženený so ženou svojho života pracujúc ako
učiteľ na malom gymnáziu. Tento spisovateľ, asi päťdesiat ročný muž, ktorý sa
odmietol zaprieť, zomrel s vedomím, kto je. Nikdy som ho neprestal
obdivovať.
Bol som z nich
najmladší, vtedy som mal štyridsaťjeden.
Bol som bohatý, úspešný a obdivovaný. Obdivovali ma za to, že som
písal jazykom, perom a štýlom iného človeka a ten, hoci bol inteligentný,
distingvovaný a skvelý, nikdy nebol môj.
No a vtedy sa to stalo.
Ako možno predpokladať, zamiloval som sa. Do vydatej ženy, priam až vytrhnuté
z románu o nešťastnej láske.
Vydatej ženy, ktorá na mňa nikdy nežmurkla a nikdy mi nekývla.
Neusmiala sa na mňa a ničím silnejším ako zdvorilým smiechom nereagovala
na moje poznámky. Vždy sa svorne starala o svoje tri deti, žila pre svojho
manžela a opatrovala svojich rodičov. Nikdy sa nesťažovala, nikdy
nepreukázala nechuť žiť vo svojej pokore ďalej. Len ľúbila a prijímala
nemalé kvantum skúšok, ktoré jej krížilo cestu.
Napísal som o nej mnoho
básní. Básní plných lásky a nenávisti, slov a výkrikov, chladu
a citov... Básní takých drahých, že vyvážiť zlatom nedali by sa,
a zároveň takých bezcenných, že prach a slaná voda prevyšujú ich
miliónkrát.
Hoci stalo sa to roky
predtým, ako som oslepol, môj posledný pohľad na svet, ktorý si pamätám,
pochádza z roku 1987, kedy som mal päťdesiatdva rokov. Už tomu bolo deväť
rokov odvtedy, čo som sa do nej zaľúbil. Videl som ju v parku so svojim
posledným malým dieťaťom, päťročným Michaelom, ako sa hrali v piesku. Ona
si k nemu bez okolkov a pritom veľmi elegantným štýlom prisadla do
piesku, zobrala hrniec a začali spolu robiť tortičky. Ako som ju videl
vtedy, tak si ju už budem pamätať navždy. Dlhé zvlnené vlasy jej zmyselne
padali okolo pliec ukrytých v nič zbytočne neodkrývajúcich dlhých šatách
béžovej farby s úsmevom, ktorý síce patril synovi, ale pochádzal od
inakiaľ. Z jej podvedomia, z jej sna alebo z nevyslovenej túžby,
ktorej sa vzdala pre svoju rodinu. A možno som tie detaily len doplnil pre
poetickosť toho obrazu, neviem. Avšak viem, čo nasledovalo potom. Neďaleko od
nich behalo malé dievčatko, ktoré sa evidentne stratilo, s plačom a
vzlykaním. Ja som všetko sledoval s novinami v rukách hľadiac cez
okuliare na lavičke o kúsok ďalej. Ona sa zdvihla, prehovorila
s dievčatkom pár slov, chytila ho za ruku a vybrala sa hľadať
rodičov. Už si nepamätám, ako to pokračovalo odtiaľto. Avšak vtedy, keď jednou
rukou viedla svoje dieťa a druhou malé cudzie nevinné stvorenie, vryla sa
mi do pamäte. Ako niekto, koho som jediného na svete miloval viac ako seba. Ako
osobu, ktorá bola rozhodnutá chrániť nevinnosť. Ak by som bol maliarom,
namaľoval by som ten obraz. Ak by som bol sochárom, tak by som z nich
troch urobil svoje životné dielo. Ale moja doména je slovo a preto neváham
plytvať bolestnými pochvalami na tú scenériu.
Hoci som sa
v niekoľkých svojich záchvatoch snažil získať jej pozornosť, nikdy sa mi
to nepodarilo. Poslal som jej asi tucet tuctov ľúbostných listov, po ktorých
ma vždy veľmi milo, jemne a empaticky odmietla, takže som sa na ňu nemohol
ani hnevať. Pár krát som jej opitý vyznával lásku, chválil som sa
u priateľov, ktorých som takmer poznal, že už ju mám na háčiku,
a deptal som sa ďalej. Pamätám si, ako vždy kládla dôraz na to, že ja viem,
ako to je, a nemal by som klamať samého seba. Občas mi napadlo, že možno
tiež ku mne niečo cíti a tak som si v hlave snoval budúcnosť
s ňou, ale vždy to boli len sny.
Roky plynuli a ja
niekde medzi jeseňou a zimou svojho života stratil som aj zrak a teda
možnosť písať. Hoci našlo sa i zopár ľudí, ktorí chceli písať za mňa moje
slová, bola to len slabá napodobnenina toho opojného pocitu vylievania sĺz na
papier slovami, ktoré mali ďaleko hlbší význam ako ten, ktorý bolo vidieť.
Význam, ktorý dokázali nájsť len tí, ktorým patril, alebo tí, ktorí patrili
významu. Bolo to tak príliš vzdialené prechádzaniu perom po dlaňami láskanom
papieri, že som nemohol pokračovať vo svojej profesii a tak som sa vzdal.
Rezignoval som času a priestoru, duši, Bohu a osudu. A zničene
som už iba spomínal na obrazy, ktoré mi život vyrývačne maľoval.
Toto by ale nemohol byť
koniec. Nie je to ani hrdinská báj, aby
som mal právo zomrieť v boji. Ja som sa mohol iba vzdať.“
Mlčal som, ale nahlas som
dýchal, aby on mohol vyrozumieť, som ho neodignoroval.
„Mám pre teba výzvu. Si
zvedavý?“
„Iste,“ odpovedal som
pohotovo ešte stále očarený hlbokou plytkosťou starcových slov.
„Keď raz budeš spisovať svoj
príbeh, nepýtaj sa, prečo toto hovorím, dokonči i ten môj. Dokonči ho
záverom, ktorý by sa mi páčil a ja, ak bude sa mi dať, raz si ho prečítam
a pokrstím ho svojou básnickou hlúposťou muža, ktorý nenašiel nič
a stratil viac, ako mal.“
Toto mi povedal. Muž, ktorého som si za tých šesť týždňov,
čo som ho ošetroval, obľúbil viac ako kohokoľvek iného. Po tomto rozprávaní som
mal tú česť dávať naňho pozor ešte niečo vyše mesiaca. Povedal mi mnoho iných
vecí. Múdrych, hlbokých a možno takých bezcenných, že ani vietor by sa
neunúval šepkať ich ďalej. Ale ja som počúval. Každé slovo. Stále viac hladný
po tom, čo mi mohol povedať. A stále viac smutný pri vedomí, že odchádza.
Že jeho pokožka pomaly stráca farbu a jeho ruky strácajú istotu,
s ktorou niekedy tak mocne udával smer svetu, ktorý si ani nevšimol, ako sa pri ňom menil.
A tak jedného dňa mladý
medik, ktorým som vtedy bol, odložil svoj plášť, menovku a zápisník.
Vymenil ich za dlhý čierny kabát, dlhé čierne gate a bielu košeľu doplnenú
čiernou kravatou. Vyzeral som skôr ako neúspešný podnikateľ, nech gentleman,
ale básnik by sa smial, takže sa to na udalosť hodilo.
Pamätám si, ako som
prichádzal na pohreb. Všade naokolo bolo mnoho ľudí. Nevedel som rozlíšiť
fanúšikov od rodiny a rodinu od fanúšikov, pretože všetci sa tvárili, ako
by zomrel pre ich život niekto virtuálny, a tak som len podišiel dosť
blízko, aby som počul, čo hovorí kňaz. Prednášal svoje modlitby a prosby
za jeho dušu a ja som sa začal usmievať pri pomyslení, ako kyslo by môj
starý priateľ odsekol velebnému pánu farárovi, keby ho bol býval počul. Po
modlitbe prišiel človek, ktorého meno som nikdy nepočul, predniesť poslednú reč
nad zosnulým.
Začal tým, akým mu bol
blízkym priateľom. To iste, za tie dva mesiace ani raz neprišiel do nemocnice
na návštevu. Z nevkusnej červenej vreckovky, ktorú mal, súdim, že to bol
riadny kretén. No, aspoň som si istý, že tak by ho pomenoval básnik.
A potom sa pustil menovať. Mladícku nerozvážnosť tohto muža
a nedostatok rozvahy nazýval ďalekozrakosťou a neuveriteľnou
schopnosťou predvídať i to najmenej pravdepodobné, čo sa malo stať. Jeho
najneúprimnejšie diela nazval tými najkrajšími hlbokými studnicami bohatého
vedomia a podvedomia. Jeho neúspechy pomenúval slovami ako ‚záblesk slnečného
svitu‘ alebo ‚krása venuše‘ a naopak úspešné pokusy o úprimnosť pomenúval
odpustiteľnými slabšími chvíľami v živote majstra slova. Nedostatok
súdnosti a pyšnú pochabosť starnúceho spisovateľa nazýval liberálnou
odvahou a jeho vyslovené dokazovanie si, že je iný, nazval elegantnou
individualitou spojenou s nutnosťou napomenúť svet, kde svet pochybil.
Jeho strach zo žien nazval gentlemanskou samotou a jeho nezodpovednosť
nahradil vetou: „Bol to muž, ktorý sa nebál vykročiť.“
Ach, keby aspoň tí priatelia
zostali ako zo starých čias..
Obzeral som sa po publiku.
Mnohým tiekli slzy, mnohí len zatínali zuby a iní jasne preukazujúc svoje
príhodné znechutenie krčili sa pod ťarchami svojich účesov. Avšak ja som hľadal
len jednu osobu. Ženu, ktorá zmenila všetko a zároveň nič. Ženu, ktorej láska
dokázala zmeniť jedného človeka v iného človeka tak, že nenechala kameň na
kameni, a zároveň nezmenila jediné písmeno v knihe života tohto muža.
A našiel som ju. Stará
a šedivá, pokorená životom. Niekedy elegantný a pôvabný krok dnes
nahradila palička a niekedy jasne uprené zelené oči dnes ako keby pozerali
na niečo, čo je ďaleko za rozprávajúcim priateľom môjho priateľa. Jediná slza
vlhčila jej zvráskavenú prívetivú tvár. Bola presne taká, ako ju opísal.
A úplne iná. Hoci spoznal som v nej ženu, o ktorej mi hovoril,
spoznal som v nej i ženu, ktorej podpis dávno zmenil tvar
a písmo. Bola iným človekom a jediné, čo mi pripomínalo jasnosť jej
citov, o ktorej som toľko počúval, bola jedna skromná červená ruža so
zopár tmavými fľakmi v jej ľavej ruke. Ten spôsob, ako držala ružu si
zapamätám už navždy. V jednej ruke držala srdcia dvoch mužov. Na prste jej
svietilo manželovo a tŕne lásky môjho priateľa jej jemne ráňali ruky. Hoci
už dávno bola niekým iným, stále som ju dokázal spoznať.
A možno som spoznal iba
obraz podobný obrazu, čo sme spoločne v izbe starého skeptika vykreslili
za pridlhých dutých poobedí.
Keď ho spúšťali dolu, hodil
som za ním svoju ružu. Bielu a nepríjemne optimistickú, takú, aká by ho
bola nasrala. Držal som v ruke strieborné plniace pero, ktoré mi
v návale sentimentu daroval, a rozhodol som sa. Rozhodol som sa, že
svoj príbeh budem písať inak. Iným písmom, iným štýlom a pod iným menom.
Tak, aby on mohol byť spokojný so záverom, ktorý si raz od neho nechám
skritizovať.
Ale nebojím sa ďalšieho
stretnutia s ním a ani jeho kritiky. A nebojím sa toho, čo ešte
budem musieť napísať.
Ako veľký spisovateľ
hovorieval: „Pretože i najväčšie dielo sveta skončí na poličke
prikryté prachom.“
Otočil som sa na päte,
uvoľnil som si kravatu, zasmial som sa cez slzy a vykročil som.
Vykročil som do dňa, od
ktorého ubehne ešte pár rokov, kým sa mi podarí vraziť do poličky plnej kníh,
zoznámiť sa s Karolínou a začať písať svoju sľubovanú premiérovú knihu.
A ktovie, možno si
dialógy s týmto skeptikom zapíšem do knihy tiež, možno ako vnútorné
rozhovory písané kurzívou alebo tak. A možno radšej nie, bol predsa divný,
kto by to čítal..
Nech už je ale ako chce,
Karolínka by si ho určite zamilovala tak ako ja.
Predsa ani on sem nezapadol,
on bol jedným z nás.
Musím jej ho raz predstaviť,
musím..
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára