3) Rudiment sa revanšuje
Berieme do úvahy celý
vesmír, dobre? V našom vesmíre, v našej galaxii, v našej
slnečnej sústave a na našej planéte, na našej pologuli a na našom
kontinente, v našej krajine a v našom meste... je veľmi veľa
bezpečných miest. Miest, na ktorých sa premávajú bezpečné automobily plné prázdnych
ľudí, ktorí sú obkrútení bezpečnostnými pásmi zabezpečujúcimi úplne bezpečie
i bez airbagov, ale tie tam pre istotu sú tiež, ktorí majú úplne bezpečne
uložené svoje zábezpeky v dostatočne stabilne zabezpečených bankách a
ktorí môžu svoje peniaze bezpečne vyhadzovať na to, aby mohli zažiť trochu
nebezpečenstva.
Vyzerajú ťažkopádne, ťažko
sa s touto realitou zžívajú a ich životy sú ťažšie, ako by oni sami
chceli. Niektorých ťaží svedomie, iných obťažkávajú túžby po užívaní si
a živote bez iných ťažkostí ako je vyzliekanie spodnej bielizne svojim
sexuálnym kamarátom s výhodami alebo bez. Je to s nimi naťažko
a možno práve preto tak obľubujú bezozmyselné taburetky a poťahy na
sedadlá do auta.
„Nerád odpovedám na tento druh otázok.“
„Nerád odpovedáš na akékoľvek otázky.“
„Nerád hovorím pravdu a nerád klamem.“
„Takže... nehovoríš nič.“
„Ale áno! Narozprávam toho veľa, len toho veľa neprezradím.“
„Si idiot.“
„Isteže. Avšak v akom zmysle slova tentokrát?“
„Keď to nepovieš, bude ťa to štvať minimálne rovnako,
ako keby si to povedal. Možno i viac. Vlastne... takmer určite to
bude viac.“
„Ty ma
o tom poučuj, pokrytec. Úprimný si bol naposledy v dvadsiatom
storočí.“
„Nehovorím,
že to nechápem. Hovorím len, že ak sa budeš chcieť s ľuďmi permanentne
hrať na schovávačku, v jednom bode ich prestane baviť hľadať ťa.“
„Ako to môžeš povedať?“
„Raz
som sa im skryl... ale oni to zobrali tak, že som sa im stratil. A odrazu
už nejako nechodil autobus, na ktorý som sa každé spoliehal...“
„Človek by čakal, že keď sa
pozrie na hodinky, nájde tam odpoveď na otázku, koľko má času. Ale aj
v tomto prípade sú jeho očakávania mylné. Hodinky úspešne oznamujú len to,
koľko času už prešlo,“ vzdychol som si znudene hľadiac na toho cvoka.
Kde bolo, tam bolo, aj Miro bol. Miro bol celkom milý
chlapík. Vždy vedel nájsť miesto na parkovanie, rád umýval riady (vraj ho to
upokojovalo), bol dochvíľny a triedil odpad. Bol by celkom fajn, len jedna
jeho vada ma vždy vytočila do nepríčetnosti. Totiž... nikdy neveril, že niečo
dokáže. A potom automaticky z nejakého pripečeného vzorca dokázal
prísť na to, že, keďže na to nemá, nemusí to vlastne ani skúšať.
Miro pracoval vo firme so
softvérom. Bavilo ho to. On totiž rád počítal matice. /*A tiež ich aj rád vymieňal, keď menil letné gumy za zimné, ale
to sem nepatrí.*/ A tiež vždy hľadal spôsoby, ako použiť všetky spôsoby
a cesty, ktoré už niekedy predtým vyskúšal, a nevadilo mu zostať
každý deň tak pól hodiny po zmene ešte na svojom mieste. Písal iba jedným
perom, ktoré pre neho má sentimentálnu hodnotu, a tak mal v šuflíku (on
tak volá šuplíky a mne to príde tiež celkom fain [to je tiež on]) vždy dostatočnú zásobu nových náplní.
Niekedy je pre mňa ťažké
prijať fakt, že sa s ním priatelím, ale väčšinou len pokrčím plecami
a uvedomím si, že aspoň pri svojej modrej kravate s bielymi pásikmi
vyzerá relatívne sofistikovane, a tiež je výhodné, že keď je deprimovaný,
rád ma niekam pozve.
Je to pravý bezpečný človek z rodu tých, ktorých som
nazačiatku popisoval. A aj dnes mal depresiu, pretože sa cíti celkom
bezpečne, čo je v podstate nebezpečné.
„Ako to vydržíš, počúvať
všetky tie moje nezmyselné kecy o živote a vesmíre?“ pýtal sa.
„Jednoducho. Kým rozprávaš,
spievam si svoj vnútorný song,“ odpovedal som.
„Vieš, ja nikdy neviem...
buď som sa mal narodiť o desať rokov skôr alebo o desať rokov neskôr.
Sme spolu od školy, obaja máme dvadsaťsedem a nič sa nám nedarí. Keby máme
sedemnásť a mohli ísť odznova, alebo keby máme tridsaťsedem a už máme
aspoň to najhoršie za sebou, čiže sme buď sami alebo (ne)šťastne ženatí, veci
by boli celkom iné... Také prijateľnejšie. Nemyslíš?“ bľabotal.
„Oh, there ain’t no rest for the
wicked, Money don’t grow on trees... počkať!
Čo si vravel?“ robil som to schválne. Pozná tú pesničku, takže mi bolo jasné,
že ho to vytočí. Ale bolo to hrané. Vždy ho počúvam, aj keď nechápem prečo
a absolútne nikdy by som to nikomu neodporúčal.
„Máš pravdu, som odpad,“
využil to ako ďalšiu žiletku na sebatýranie.
„Jediné repliky
z tvojich prehovorov, ktoré boli plnohodnotne sračkami a pomenúvali by
ťa odpadom, sa týkali teba, priateľu. Inak si celkom v poriadku. Stále by
si mohol byť napríklad mrochtľa a až to je zlé.“
„Mohol by som byť čo?“
reagoval prehnane, ako bolo uňho zvykom.
„Mrochtľa,“ odpovedal som
bez emócií.
„A to je čo?“ stále reagoval
prehnane.
„Mrochtľa je živočích, ktorý
pripomína komára. Bzučí, pije krv a nemá nijaký dôvod, prečo pokračovať vo
svojej existencii,“ referoval som vlastnú definíciu.
„Ja nie som mrochtľa, takže
tá mrochtľa si tu ty. Prečo nemáš chuť existovať?“
Je zaujímavé, že napriek
tomu, aký je to debil, vždy nejako vytuší, na čo narážam.
„Nie si mrochtľa?“ čudoval
som sa, čo je overená metóda vychádzajúca z umenia zahovárať.
„Nie, nie som. Ak by si
chcel nejaký definičný obor pre mňa, skôr by som zapadal do skupiny rudiment,“
úspešne sa nechal okašľať, debil jeden.
„Rudý cement?“
hyperbolizoval som ho.
„Rudiment. To je napríklad
apendix alebo kostrč alebo po narodení už aj pupok. Je to orgán, ktorý telo
nepotrebuje a ak oň príde, nič sa nestane. Poznám babu, čo nemá pupok,
pretože plastika pŕs jej proste nestačila. Je v pohode... teda zdravotne
určite. A apendix nemá napríklad aj môj brat. Takže... ak by som teraz
zomrel, nijaká škoda pre tento svet by to nebola. Ale zasa necítim, že by som
mal umrieť. Krvácam síce, a robím to rád, ale aj tak sa mi nechce umierať.
Chápeš?“
„I’ve got bills to pay, I’ve got
mouths to feed and there’s nothing in this world for free... Čo?“ akože som precitol zo svojej vnútornej piesne už
po druhý raz.
„Tak nič. Ale budem sa ti
revanšovať, keď už ty robíš veci, o ktorých vieš, že ich neznášam.“
Áno, Miro naozaj neznáša,
keď ho ignorujem. Teda... neignorujem. Teda... väčšinou. Ak sa nevenujem
niekomu menej únavnému, tak ho vždy a za každých okolností počúvam, aj keď
mi to pravdepodobne škodí.
„Čo tá baba, ktorá ťa
prepadla a stiahla na šialený výlet?“ vypytoval sa.
„No, vlastne som s ňou
odvtedy nehovoril...“
„Ale veď si vravel, že sa
stretávate celkom často posledné tri týždne!“ nerozumel.
„Jaj, vlastne áno. Soňa je
dosť fajn a má dobrý zmysel pre humor,“ snažil som sa uspokojiť jeho
potrebu tázať sa. /*Tázať sa – klásť
otázky, autorom som možno aj ja, ktovie. ...ale asi nie som. Nikdy nie som, aj
keď som, nie som. Čo??*/
Z nejakého dôvodu som
si automaticky spomenul na Karolínu a ani mi nenapadlo... v každom
prípade je to mesiac odvtedy, čo sme sa prvýkrát (ak nie hneď aj naposledy)
videli a odvtedy ani poštový chrobák, ani šťuchnutie na facebooku (kde som
si ju nepridal, lebo nepoznám jej priezvisko, čo je v podstate trápne priznanie,
ale prečo sa na niečo hrať?) a ani mi nezavolala, hoci číslo by si
celkom jednoducho vedela zohnať od
zrejme-vševediacej-a-o-všetkom-informovanej-nie-až-tak-tajnej-informátorky Dady
alebo od našej milej fuck-the-system-rebelky menom Soňa.
„Em, Soňa. A čo
s ňou?“ pýtal sa veľavýznamne.
Toto je jedna
z vlastností, ktoré na ňom proste nemusím. On by chcel, aby všetci žili
šťastne až do smrti. Má rád jednoduché vzťahy, jednoduché riešenia a keď
sú ľudia šťastní. To je v podstate dobrák od kosti, ale ja proste...
neuvažujem v tejto rovine. Na moje predné sklo sa vždy prilepí priveľa
hmyzu a vtáčích hovien na to, aby som videl jasne pred seba, tak len mykám
kérmanom, ako práve príde. Vždy som odkázaný na to, že musím hádať, čo je asi
predo mnou. A ak to je útes, tak mám smolu. Prečo on vie, koho chce, koho
ľúbi, kde je hranica medzi tým a tým druhým a kedy sa neprekračuje?
„Si debil,“ zhrnul som
stručne.
„To je pravda, máš bod,“
povedal.
„Podľa richtárkinej škály by
som mal možno aj tri,“ nevysvetlil som mu ani f.
„Zem sa netrasie, takže tu
ide o... čo?“ snažil sa pochopiť asociácie.
„Nie, naozaj sa nesnaž. Platím
ja.“
Odkedy sa priatelím so
Soňou, odrazu rozumiem tomu, prečo nie sú ani mrochtle a ani intelektuáli
ohrozené druhy a prečo na svete existuje tak veľa skládok odpadu.
Ona totiž všetko vie.
Rozprávala mi príhodu
o tom, ako raz nejaká banda nejakých chalanov šla na nejaké miesto za
nejakým účelom. A ako tak šli, náhodou sa pred nich dostali nejaké
dievčatá, ktoré s týmito chalanmi mali nejaké machinácie a nejaké iné
niečo. Rad chalanov pustil rad dievčat pred seba a začal si zo svojho
predchodca uťahovať, že ide pomaly. V tom istý smarťan z radu
chlapcov vyhlásil:
„Ako so ženami? To je ako
pri chôdzi. Buď sa prispôsobíš, alebo obídeš.“
/*Ak som náhodou niekedy napísal „predchodca“ miesto
„predchodcu“, možno som to urobil s nejakým úmyslom a mal som
prečo... ale už asi iba čert vie prečo.*/
Soňa mala veľa odpovedí na
otázky o vesmíre, živote a tak vôbec.
Niekedy z ničoho nič
stíchla a minúty bola len tak ticho. Snažil som sa to narušiť, ale okrem
sústredeného počúvania som z nej nič nedostal. Inokedy sa hlasno smiala
a neváhala sa vyzuť v nejakej lacnej reštaurácií (na drahé bola
príliš málo mrochtľou) a topánky usadiť na miesto vedľa seba. Raz pre ne
objednala malú pizzu, čo čašníka zarazilo. Vyhovel jej a ona mu dala za to
dala telefónne číslo... na mňa. A preto dostala tri body a ja som mu
potom dal to jej. Nakoniec nezavolal ani jednému, čo považujeme za všeobecnú
škodu na morálke a svetovom dedičstve UNESCO.
Miro sa s ňou zoznámil
pri jednom náhodnom stretnutí, ktoré som náhodou pripravil a ako na
návnadu nahodil obidvom. Obom som im poslal smsku so znením: „BuffaloPub, osem
hodín, striptíz.“ Vedel som, že oboch zaujme slovo striptíz. Soňa by prišla
skórovať, čo by bolo úžasné derby, pretože sme približne vyrovnaní súperi, čomu
ďakujem za rastúcu hodnotu sarkazmu vo svojom vyjadrovaní sa, a Miro by ma
prišiel moralizovať a zobrať preč.
Neklamal som, striptíz sa
nakoniec naozaj konal. Aj keď iba taký ten duševný, keď sa mladé dievčatá
neboja preukázať nedostatok mozgovej kôry a tak. Prišla tam taká mladučká
mrochtľa aj so svojím rudimentom a oblečená bola vkusne do legíniek motívu
americkej vlajky a trička zloženého z neurčitého kusu handry. Potom
sa k nim pripojil aj zvyšok stáda, ktoré by svojou početnosťou bodovalo aj
v savane samotnej Afriky, a o zábavu som mal postarané. Miro prišiel,
striptíz nenašiel a zasmial sa, Soňa prišla, nenašla striptíz a tak
ma aspoň pikantne pomenovala. Prečo očividnú nasprostastosť iba ja
považujem za nechutnú obscénnosť, ktorá by sa nemala vynášať na verejnosť?
No dobre, pokoj.
Späť k veci.
Príjemný večer.
O čom sa rozpráva
stroskotanec, fiflena a debil?
No predsa každý o sebe.
Začala fiflena, pretože je z nás najkrajšia, bohvie odkiaľ aj najbohatšia,
má najlepší cit pre roztáčanie mince na stole a vie vymenovať názvy
mesiacov vo francúzštine.
„Chlapci, idete na to príliš
zložito. Keby sa človek nechcel deptať, tak to nerobí,“ priznávala sa otvorene.
„Prosím vás, ako to môžete
povedať? Je veľa ľudí, ktorí na to majú dobrý dôvod!“ buchotal Miro. To by
nebol on, keby jej nevykal až dovtedy, kým ho vyslovene nepoprosí, aby to
nerobil, pretože jej tým robí hanbu.
„Tak počúvaj, panák
strojený,“ zastavila ho so smiechom, „láskavo si formálny tón nechaj na
presviedčanie svojich zákazníkov, aby si otvorili účet práve u teba.
Minimálne taký dojem vrhá tá nedobre ožehlená košeľa. Takže... si poisťovák
alebo iba máš ľavú frajerku?“ spýtala sa pre mňa priehľadne, preňho iba
s obrovským štýlom. Miro totiž nikdy nepochopil, ako ženy myslia. Mhm.
A ani ako nemyslia.
„Som nezadaný softvérový
inžinier,“ priznal sa pokorne a bol by som prisahal, že som uhádol, čo
naskákalo vtedy Soni do hlavy. Teda, keby nebola žena, určite by mi to bolo
jasné. Takto mi to bolo... hm, jedno.
„Okej, to sa aspoň dá
vyliečiť. Takže... celá moja teória stojí na tom, že každý človek by teoreticky
v každom období roka mal byť schopný kedykoľvek znešťastnieť. Aha,
vymyslela som slovo! Drvivá väčšina ľudí sa nepáči samému sebe, nemá dosť
peňazí, má otravného suseda alebo by chcela menej hlučný vysávač. Samozrejme
ešte môže byť exemplár poškodený alebo zaľúbený do svojej vytipovanej zberačky
tequillovej rastliny, hradného pána, nedosiahnuteľnej modelky alebo, najväčšia
sranda, do teplého či ako-psí-čumák chladného jedinca rovnakého či iného druhu.“
Miro počúval so zatajeným
dychom, ja som počítal kryštáliky cukru v tej malej papierovej tubičke,
ktorú som našiel na stole.
A Soňa pokračovala
a pokračovala a pokračovala...
„Avšak! Tie dôvody sa dajú
prehliadať a dá sa to aj relatívne často a aj relatívne úspešne. Keď
sa však človek naraz zamyslí, lebo jeho hlava už nevie, čo od dobroty, príde na
to, že má právo byť nešťastný a tie problémy proste... začnú vážiť viac,
hmotnosť rastie exponenciálne.
Typický príklad je Daniel.
Keď je s nami, vyzerá v pohode. Teda... až na ten pokus
o briadku. Ak je sám, zrejme chlasce studené nápoje a rozmýšľa nad
tým, prečo to nedopadlo nejako inak. Daniel, je to tak?“ dokončila efektne
a efektívne.
„Vlastne nie. Skôr
rozmýšľam, prečo som sa ešte stále nenaučil hrať na gitare,“ zaksichtil som sa
ako Hercules Poirot, keď sa
tvári, že tie jeho fúzy sú pravé.
„Okej, Sonička, práve si ho
prekukla a zrušila ako teplú vodu. Vlastne som za takto kvalitný odpis už
dlho nepočul. Daniel, ty na popálené miesta aplikuj vodu,“ snažil sa držať sa
v prúde držať Miroslav, na čo sa Soňa len od srdca zasmiala a glgla
si zo svojej minerálky s citrónom.
„By the way, prečo som dostal iba tri kocky ľadu?“ aktualizoval
som skóre.
„Objednám ti ďalšie?“ spýtal
sa Miro bystrý ako potôčik.
„Ale, kašli na to,“ zažehnal
som s úsmevom a žmurkol som na Soňu.
„Aké kašli na to?! Za
briadku nič?“ vybuchla Soňa rozhorčene.
„Och, skoro som zabudol.
Nakoľko briadka ani vtip o nej nie sú dostatočne epické na viac, dostaneš
plus jeden, čo na dnešok znamená, že vyhrávaš päť jedna,“ splnil som jej
želanie.
„Ja vám asi nerozumiem,“
dvíhal obočie Miroslav.
„Takže to najhlavnejšie si
pochopil,“ zaobalila Soňa, na čo som jej ukázal palec hore a tým to zmenil
na šesť jedna pre ňu.
„Dobre, v pohode. Ale
nedá mi to, keď už sme tu v tejto intelektuálnej zostave, musím sa pýtať.
Nikde inde nie je ekosystém dostatočne dobre vyčlenený na to, aby som riešil
dôležité otázky,“ snažil sa vzbudiť intelektuálny dojem, čo dosť výrazne
pokazil kolou v ruke. Kola nevyzerá intelektuálne. Ale, ktovie prečo, Soňa
len zdvihla kútiky úst pripravená počúvať.
„Ja viem, že toto už riešili
generácie predo mnou, ale stále nedokážem pochopiť, ako tie ženy rozmýšľajú.
A nakoľko je milá Sonička celkom... vydarený exemplár,“ ponúkol neotesaný
kompliment, „rád by som túto situáciu zneužil a začal svoje laboratórne
cvičenie, téma: Ako fungujú ženy?“ dokončil oveľa menej poeticky, ako plánoval.
Ale ja som asi zasa mimo. Ja
tieto jeho excesy pokladám za nežiadúce a nie zaujímavé pre ženy, ale Soňa
proste počúvala, usmievala sa a ani raz nevyjadrila nič, za čo by som jej
mohol prirátať k nahratému skóre.
„Toto je jedna z tém,
v ktorých sa až tak doma necítim, pretože sa to veľmi zle vysvetľuje,“
začala Soňa. „Obávam sa, že v tomto prípade vám môžem ponúknuť iba svoje
teórie, ktoré ešte vedci nestihli dokázať.“
„Stále lepšie ako úplná
tma,“ zhodnotil Miroslav.
Ja som len zostal ticho a čakal
som, čo príde.
„Ak sa chceme dostať
k ženám, najľahšie bude začať u mužov, pretože tí sú celí takí...
zjednodušení. Muži rozmýšľajú na základe magnetiek na chladničke.“
„Aha,“ reagoval som
výstižne.
„Predstavme si, že muž,
v tomto prípade premenná Móricko, spozná ženu, premenná Hortenzia-,“
začala, no Miro jej skočil do reči.
„Nemohla by sa radšej volať
Bohdana?“
„Nie, bude to Hortenzia,“
vyhlásila Soňa neoblomne.
„Okej, Móricko
a Hortenzia,“ zhrnul som nedočkavo.
„Takže. Móricko spozná
Hortenziu. Inými slovami, kúpi si chladničku značky Hortenzia a začne si
na ňu lepiť magnetky. Najprv si nalepí magnetku ‚Poznám ju.‘ Zatiaľ sa chápeme?“
„Magnetka ‚Poznám ju‘,“ zopakoval Miroslav
prezieravo.
„Po nejakom čase sa Móricko
prichytí pri myšlienke, že mu Hortenzia aj celkom chutí, tak si nalepí ďalšiu
magnetku, teda ‚Mám ju rád.‘.
Postupom času si tam prilepuje ďalšie ako ‚Je
to kočka.‘, ‚Dobre varí.‘, ‚Vyspal by som sa s ňou.‘, ‚Chcem s ňou byť.‘...
U každého Móricka sú nálepky rozličné, poradie, v ktorom ich kladie,
sa tiež mení vzhľadom na Móricka i Hortenziu. Na každej chladničke menom
Hortenzia sú nálepky rozličné, pretože nie je Hortenzia ako Hortenzia. Jedna má
nálepku ‚Pekné poprsie.‘, iná má
nálepku ‚Zlatá osobnosť.‘.“
„A čo to znamená
v praktickom živote?“ dožadoval sa Miroslav.
„Že chlap ženu zbadá, teda
si kúpi chladničku, a záleží len na ňom, na chémií v jeho hlave
a presnej lokácií krvi v jeho tele, aké nálepky jej prilepí.
V podstate je chlap celý čas schopný dolepovať nové a nové nálepky.
Platí len jedno obmedzenie: Čo raz nalepil, to je nalepené.“
„Ako veľmi nalepené?“ pýtal
sa Miro zase.
„Natrvalo. ‚Chcela ma.‘, ‚Nechcela ma.‘, ‚Nevie
prehadzovať rýchlosti.‘, ‚Zahla.‘...
Natrvalo,“ vyvetlila.
„No a čo s tými
nálepkami?“ pýtal som sa, aj keď som už správne vytušil, ako bude znieť
odpoveď.
„V mužových očiach vyhráva
jednoznačne tá, ktorá ich má najviac. Je jedno, či pozitívnych alebo
negatívnych, muži nič také nepoznajú. Oni majú len nálepky. A práve preto
možno chlapa zbaliť na komplimenty aj na provokácie. Na cukor aj na bič.
A ideálne na kombináciu,“ skončila s úsmevom, ktorý nás odrovnal.
„To znie až príliš
povedome...“ zhrnul Miro akoby to niekto potreboval. „A ženy?“
„Ženy sú v tomto úplne
iné. Ženy sú hypermarkety. Ony majú na mužov svoje poličky špeciálne uspôsobené
na mužov. Avšak zatiaľ, čo muži kupujú na každú ženu novú chladničku, ženy majú
stále tie isté poličky, len menia veci na regáli.“
„Aha,“ prehovoril som zasa
ja.
„Príklad? Žena má poličku ‚Kamarát‘
v oddiele ‚Nie je to možné‘ a každý nešťastník, ktorý sa na ňu
dostane, je v podstate pripravený o možnosť sa s dotyčnou
oženiť. Ženy totiž majú obrovský problém preložiť prvok Móricko z poličky
‚Kamarát‘ do poličky ‚Je to otázne‘ alebo ‚Zaujíma ma‘,“
pokračovala rozvážne hlasom chirurga, ktorý nachádza stále nové a nové
nádory.
„Koľko je poličiek?“ spýtal
som sa pragmaticky.
„Hlavné oddiely sú dva. ‚Je
to s ním možné‘ a ‚Nie je to s ním možné‘ a pri
najhoršom si žena postojí pred skriňou v stave ‚Čo teraz?‘. To sú
dva hlavné oddiely v hypermarkete Žena. Tie majú svoj pododdiely. Oddiel ‚Nie
je to s ním možné‘ môže mať pododdiely napríklad: ‚Kamarát‘, ‚Hovado‘,
‚Chudáčik‘, ,Zadaný‘, ,Quasimodo‘, ‚Nechápem, čo na ňom
niekto môže vidieť.‘ a moja obľúbená: ‚Ale keď on je taký hrozne
super!‘.
Potom oddiel ‚Je to
s ním možné‘ má oddiely: ‚Nezadaný‘, ‚Hovado‘, ‚Zadaný‘,
‚Chudáčik‘, ,On mi tak strašne lezie na nervy!‘ a moja
obľúbená: ‚Nechápem, čo na ňom môže niekto vidieť.‘ Ak by aj náhodou
bola v oddiele ‚Možné‘ polička rovnakého názvu, ako sa nachádza
v oddiele ‚Nemožné‘, absolútne spolu nesúvisia, takže mužské otázky
typu „Prečo on môže a ja nie, keď
nás máš rada rovnako?!“ absolútne žene nezvonia a nedávajú zmysel,
nedokáže ich vysvetliť ani zdôvodniť, bujón do polievky znie logickejšie.“
„Aha,“ vydralo sa zo mňa.
„To je... naozaj desné,“
jachtal Miro.
„Samozrejme, pododdiely môžu
byť u každej ženy iné a rozhodne nie všetci muži a nie všetky
ženy fungujú takto. Je to vlastne celkom ako v slovenskom jazyku. Výnimky
potvrdzujú pravidlo a výnimiek je niekedy viac ako prípadov, na ktoré sa
pravidlo skutočne vzťahuje,“ naparovala sa Soňa nebrániac sa Mirovej chvále.
„Nie je nijaký spôsob, ako
sa vyslobodiť zo zajatia poličky ‚Kamarát‘?“ pýtal sa Miro.
„Ženy raz za čas svoju
skriňu upratujú alebo sa vnútorne sťahujú na novú planétu a vtedy zvyknú
prezrieť celý obsah. Pri tejto príležitosti zvyknú vždy niečo nepotrebné zo
skrine vyhodiť. (Iba ak by to boli ťažké zberateľky nepoužiteľných suvenírov.)
Ak ťa žena vyhodí, máš šancu sa znova nanominovať do skrine a, ak budeš mať
šťastie, možno ťa hodí do iného oddielu či pododdielu. Iný spôsob nepoznám.
A nepoznám ani ženu, ktorá by dokázala bez sebatrýzne chodiť s niekým
Nemožným,“ dokončila zamyslene.
„Muži sú rudimentami oveľa
častejšie, ako by sa mohlo zdať,“ dodal Miroslav na záver.
A mne napadlo, čo asi
práve robí Karolína na svojej domovskej planéte, niekde v diaľke.
Karolína podvedome zarývala
zuby do svojej červenej tužky popri čítaní počarbaného papiera. Odrazu
prižmúrila oči a jej tvár prezrádzala jediné: úmysel zabiť.
Potom sa bližšie naklonila
k papieru, urobila červenú čiarku a svojím vyumelkovaným písmom poznamenala:
„Podmieňovací spôsob sa tvorí posúvaním časov. „Ak by som mohol, niečo by som
bol býval urobil.“ A nepíšeme nič také ako „Keby vypadnem z okna,
bolelo by to.“.
Potom sa pohodlnejšie
usadila vo svojom obľúbenom kresle a cítila sa povznesene, pretože, keď je
kondicionál znovu v správnom tvare, svet je znovu v bezpečí.
Pozrela sa smerom ku
kvetináču, nikto nevie prečo.
/*V kvetináči bola palma.
Áno, dobre čítaš, palma.
Naozaj to bola palma, nepozeraj sa tak.*/
A vôbec netušila, že
som vtedy na ňu myslel.
A aj predtým.
A aj potom.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára