3. novembra 2014

Mediálna biografia


Mediálna biografia

(Domáca úloha z Psychológie pre masmediálne štúdiá)


        
        
Nechcem začínať všeobecnosťami. Nemám chuť hovoriť o tom, aký zaujímavý vplyv majú na naše životy médiá, že sa pred nimi nedá ujsť a ani o tom, že naša realita je vlastne podmienená tým, ako ju cez médiá vnímame.
Chcem hovoriť o mne a o tom, ako som si časom, chtiac-nechtiac, musel uvedomiť, že nie všetko, čo mi mať rozprávala, sa naozaj aj stalo.
Ťažko povedať, kde sa to začalo. Myslím, že to bolo presne tam. Kde bolo, tam bolo, bol aj jeden rytier. A možno nie až tak celkom rytier. Vlastne to bol krajčír, ktorý jednou ranou zabil sedem múch a na porazenie zlého obra mu stačili nožnice.
Vidím sa celkom jasne, ako tie nožnice držím v rukách ja. Keď mi matka čítala knižku o statočnom krajčírovi, neveril som v existenciu možnosti, že ja sám sa raz nestanem krajčírom a neporazím obra, ktorý uniesol krásnu (modrookú a blonďavú!) princeznú.
Nech je ako chce, krajčírom som sa nestal. Zvažoval som aj možnosť, že vyrastiem a keď budem veľký, budem Mrázik, ale ani to sa mi doposiaľ nepodarilo. Možno by som mohol obviniť aj Slovenskú televíziu, že mi nebola dopriata možnosť stretnúť sa s dedkom Večerníčkom, ale rozhodol som sa svoju žalobu stiahnuť, veď podobných žalôb majú zrejme na stole dosť a nezdá sa mi, že by niekto už dostal vyplatené odškodné.
Ako som sa tak prebíjal fantáziami ďalej, spoznal som čosi, čo sa dnes nazýva gráfemy. V škole som sa naučil čítať a tak sa mi otvorili dvere do nových svetov. Získal som niekoľko desiatok bodov pre chrabromil v Rokforstskej strednej škole čarodejníckej, pri hľadaní kožucha v šatníku som náhodou prekĺzol do zamrznutej Narnie, Mauglie mi ukázal džungľu a Indiana Jones mi ako prvý dal informáciu, že vychádzať si dobre so ženou, to vlastne ani nie je možné.
Rádio ani televízia mi vtedy v dennom poriadku nezvykli kotviť. Priznám sa, že občas som sa poinformoval, aké nové druhy Pokémonov stihli vedci objaviť, ale inak som televízií veľkú pozornosť nevenoval. Keď matka sledovala svoje obľúbené telenovely, sem-tam som nakukol, ale myšlienku Divokého anjela som naozaj nikdy nepochopil. Podľa mňa to ani nebol anjel, ale nejaká divná teta, ktorá sa zamilovala do ženatého muža. Naozaj bizarné...
Keď som mal asi desať rokov, rozhodol som sa, že základná škola už nie je miestom, ktoré by ma mohlo akokoľvek obohatiť, a tak som pobalil kufre, chytil vietor do plachiet a rozbehol som sa v ústrety osemročnému gymnáziu.
Čo sa týka tohto obdobia, som veľmi vďačný Frodovi za jeho podporu a touto cestou by som mu chcel odovzdať srdečné ďakujem. Frodo Bublík, rovnako ako ja, sa tiež vydal na strastiplnú cestu, ktorá mu trvala niekoľko rokov. Počas prvých rokov mojej osemročnej strednej školy som si prešiel Pánmi prsteňov, Krotením drakov a mnohými ďalšími.
Televízia ma stále nelákala, ale postupne som pričuchol k internetu, kde som konečne objavil skutočné čaro komixov a tak som sa spriatelil s chlapíkom, ktorý je známy ako Naruto, a japonský komix o ňom končí po pätnástich rokoch sedemstou kapitolou presne o týždeň.
Tento komix mi otvoril cestu k Spider-Manovi, Iron-Manovi, Bat-Manovi a vlastne k všetkým možným komixovým Man-om vôbec. Osobne považujem za dosť dobrý výkon z mojej strany, že sa zo mňa vďaka týmto skúsenostiam nikdy nestal Klepto-Man.
A tak som sa dostal dostal do dospelosti. Nejaký zloduch mi stihol prezradiť, že krypotnit vlastne neexistuje a že naozaj nemám čakať na list, ktorý by mi mohla priniesť sova.
A tak som tu. Zahĺbený do modernej literatúry, stotožňujúc sa s Utrpením mladého Werthera a duševne prepojený s Winstonom, ktorý si v osemdesiatom štvrtom zažil svoje. Musím sa priznať, že v Žite som nechytil nič, možno tak kliešťa, ale Moby Dick a Doctor Hyde ma zrejme nikdy neprestanú baviť. Takisto si miesto v mojom živote udrží aj istý Arthur, ktorý stopom precestoval celú galaxiu.
Tiež mi nedá nespomenúť moju Bibliu, nad ktorou som strávil neskutočne veľa hodín, ktorej kúsky som čítal znovu a znovu, až som sa ich neplánovane naučil naspamäť, v ktorej som našiel najerotickejšiu poviedku doteraz. Šalamún teda vedel, ako opísať ženské krivky, to áno.
Okrem kníh som postupne dostal do rúk noviny, po prvý raz s iným významom ako na palivo. Internetoví SME, tlačení tiež SME všetkými možnými Pravdami zo všetkých strán. Vždy radšej SME ako Pravda, neznášam ten bulvárny  formát, už len z princípu, ak pre nič iné. Bohužiaľ, súkromný investor mi to zrejme zruší a už nikdy nebudeme takí, akí SME teraz.
Naučil som sa počúvať aj rádio, pretože som začal šoférovať. Druhotriedny Európan teda nie som, ani polárny Expres ma veľmi nezaujal. Počúvam regionálne rádio Piešťany a neviem, či nie som jeho jediný poslucháč na svete.
A nakoniec internet. Stal sa mojou studnicou vedomostí a tiež potvrdil moju rokmi silnejúcu teóriu, že neexistuje problém, ktorý by sa nedal vyriešiť čítaním. Mark Twain súhlasí a na moju geniálnu myšlienku nadviazal výrokom: „Muž, ktorý nečíta, nemá nijakú výhodu oproti tomu, ktorý to nevie.“
Internet ma naučil neveriť ničomu, naučil ma uviazať si kravatu cez jednoduché video, ukázal mi, že krabice vlastne neexistujú, a že svet nemožno mať uprataný do škatule. Naučil ma cudzí jazyk, pokúsil sa odnaučiť ma materinský, ukázal mi, ako vyzerá nahá černoška, o to som ho naozaj neprosil, ale nesťažujem sa, a dovolil mi nadviazať kontakt so siedmymi stovkami mojich najbližších priateľov. Vďaka ti, Facebook!
Objasnil mi konšpirančné teórie o americkej vláde a o tom, že sme vlastne ovládaní pekelne inteligentnými mimozemšťanmi zo sústavy Orion, a tiež vo mne vypestoval chorobný skepticizmus voči čomukoľvek, čo mi denne ponúka.
No a čo ďalej? Nič. Budem sa snažiť filtrovať splašky prichádzajúce zo všetkých tých komunikačných kanálov, ktoré do mňa tečú, pretože krajčír s mucholapkou je nakoniec jednou z tých podstatne normálnejších vecí, ku ktorým mám dnes už aj nevyžiadaný prístup.
Pápež Benedikt XVI. povedal, že v dnešnej dobe ťažko počuť Boží hlas, pretože je v obehu priveľa naladiteľných frekvencií. Podľa mňa mal pravdu... to ale neznamená, že sa teraz bez kladenia odporu podvolím tomu, čo ku mne prichádza. A navyše, vždy si môžem otvoriť 1984 a byť rád.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára