The (Green) Arrow – recenzia - 46%
Zdá sa, že so
seriálmi a filmami založenými na tematike komixových hrdinov sa roztrhlo vrece.
Nikto vlastne ani nevie, ako a kedy presne sa to stalo, ale všetci to
pociťujeme – inváziu čudných indivíduí v obtiahnutých outfitoch, pri čom
každý z nich trpí spasiteľským komplexom.
Táto konkrétna
recenzia sa bude venovať jednému z nich, seriálu The Arrow, ktorý sa
vysiela od roku 2012 na televíznej stanici CW a je nakrúcaný primárne
v kanadskom meste Vancouver.
Kde bolo, tam
bolo, manželom Robertovi a Moire Queenovcom sa narodil syn Oliver. Keďže
dynastia Qeenovcov oplýva miliardami dolárov, z Olivera sa časom stal
rozmaznaný playboy trpiaci chronickou závislosťou na nesprávnych rozhodnutiach.
Jedno
z týchto rozhodnutí ho priviedlo k tomu, aby začal spávať so sestrou
svojej frajerky a aby potom túto sestru zobral so sebou do Číny, kam
vycestoval loďou spoločne so svojím otcom. Otec, samozrejme, nemal proti
tomuto celkom nič.
Nech je ako
chce, loď stroskotala už v druhej minúte seriálu a tak sa Oliver
ocitá na nafukovacom člne so svojím otcom a ešte nejakým iným bezvýznamným
námorníkom, po frajerkinej sestre ani stopy.
Keďže sa tento
čln celé dni len tak vznáša na vode a zásoby vody sa míňajú, Oliverov otec
sa rozhodne, že zastrelí spomínaného bezvýznamného námorníka i seba, aby
zvýšil synovu šancu na prežitie. Posledné mysteriózne slová, ktoré venuje
svojmu synovi, znejú:
„Nie som muž,
za ktorého ma máš, sklamal som... naprav moje chyby – očisti naše mesto.“
Takže Oliver
žije v exile 5 rokov a potom sa konečne vráti do rodného mesta. Na
tomto opustenom ostrove uprostred mora sa nejakým spôsobom naučil rozprávať
ruským a aj čínskym jazykom, osvojil si zbierku parkouristických
skokanských trikov, akčnú lukostreľbu, boj zblízka proti dvadsiatim oponentom
naraz a mnoho iných, pre superhrdinu veľmi užitočných zručností.
Len, čo sa
vráti domov, rozhodne sa, že všetky svoje novozískané zručnosti a tiež
rodinné imanie použije na to, aby splnil otcovo želanie, teda očistí mesto od
zločinu.
V praxi
to vyzerá tak, že jedného po druhom vyvražduje, mrzačí alebo vydiera otcových
kamarátov, ktorých si on zaznačil do svojho denníčka, a celý dej prvej
série sa točí okolo tejto nezaujímavej verzie Schindlerovho zoznamu
a diabolského plánu za ním.
Kým Oliver
pokračuje vo svojej krvnej pomste, ktorá je inak extrémne nezaujímavá
a to, že ju vydáva za pomoc svojmu mestu, na tom nič nemení, začne sa
venovať svojmu roky zanedbávanému pohlavnému životu. V priebehu zhruba
tridsiatich epizód sa vyspí s takmer každou ženskou postavou, ktorá
sa dovtedy v seriáli vyskytne a zhodou náhod to nie je jeho matka
alebo sestra, a ak by aj na nejakú zatiaľ nemal čas, aj táto sa doňho
preventívne zamiluje, aby zvýšila svoje šance do budúcnosti.
(Možno sa len
autori snažia naznačiť, že podľa nich sú všetky ženy vo vesmíre vlastne
iba nadržané zlatokopky túžiace pri
prvej príležitosti vliezť do postele miliardárovi, neviem...)
V každom
prípade, epizódy sa vlečú ďalej a, hoci herci sa viditeľne snažia, ich postavy
sú napísané tak nezaujímavo a plocho, že sa v podstate nič nové
nedeje. K cirkusovým akrobatickým pohybom, prehnanému množstvu iskier,
minútam pästných súbojov a k tomu všetkému, čo k tomu patrí, sa
ešte pripájajú Oliverove rodinné problémy... napríklad matka mafiánka
a členka tajnej spoločnosti bohatých, sestra so slabosťou na zlých
chlapcov, najlepší priateľ, ktorý určite nikdy neodhalí Oliverovo tajomstvo
a neurobí z toho slzavú drámu, a tiež niečo ako životná láska,
ktorá veľmi dlho nemá ani vlastnú osobnosť a nechá sa manipulovať aj
Oliverom, aj Arrowom, lebo netuší, že je to jeden a ten istý egocentrický
sociopat.
Nič, čo by nás
mohlo nejakým spôsobom prekvapiť, nové motívy evidentne nie sú v móde.
Divák má
možnosť postrehnúť opakujúce sa vzory, napríklad všetci, ktorí mali zomrieť, sa
z nejakého dôvodu vracajú do seriálu a sú nažive! Ľudia
z minulosti, z lode, čo stroskotala, z ostrova uprostred
čínskych morí, ľudia, ktorých Arrow osobne strelil do hlavy... všetci sa
vracajú, nikto nezomiera. Nikdy.
Možno to je
dôvodom, prečo sa Arrow v druhej sérii rozhodne so zabíjaním skončiť –
evidentne pochopil, že je to zbytočné a že to nefunguje.
Chudák Oliver
je ale aj tak celkom nahratý, pretože nikto nejde ani do väzenia natrvalo. Tí
zločinci, ktorí zázrakom prežijú a teda nemusia vstávať z mŕtvych, sú
uväznení v miestnom zariadení Iron Heights, odkiaľ sústavne zdrhajú
a vracajú sa otravovať život úbohému Oliverovi i ešte úbohejším
divákom.
No
a nakoniec... samozrejme, že prvý úhlavný nepriateľ Arrowa je tiež
lukostrelec.
Prvá séria
končí otrepaným motívom duelu dvoch rovnakých lukostrelcov v rovnakých kuklách,
pretože superhrdina vždy bojuje proti svojmu klonu. Superman musel poraziť
svojho generála Zoda, ktorý mal rovnaké schopnosti ako on, Green Lantern
bojoval proti Sinestrovi, ktorý bol jeho klonom, Arrow bojuje proti inému
lukostrelcovi, pretože to tak proste musí byť a predsa by tvorcovia nikdy
nechceli, aby ich divák náhodou mohol byť potešený z niečoho nového.
Samozrejme, že
Arrow tento duel len-tak-tak vyhrá, ale tiež samozrejme, že jeho nemesis, aj keď
teda mal niekoľkokrát zomrieť, sa čoskoro vráti v plnej sile a kráse,
pretože v tomto seriáli nikto naozaj nezomiera. Ani láska, ani nádej, ani
postavy.
V druhej
sérii je úhlavným nepriateľom The (Green) Arrowa jeho životný nemesis,
superzločinec Deathstroke, s ktorým sa spoznal na spomínanom ostrove. Tiež
zomrel. Na šíp strelený do priamo do oka, čo je celkom iste najsmrteľnejšie
miesto, kam možno streliť šíp, Katniss Everdeen by vedela rozprávať... ale aj
tak je späť. Život po živote a tak.
V konečnom
zhrnutí je seriál The (Green) Arrow najneoriginálnejšou zbierkou všetkých
klišé, ktoré sa dajú vymyslieť.
Hlavného
hrdinu hrá herec Stephen Amell, ktorý je podľa všeobecného vedomia naozaj pekný
a sexi a všade má svaly a na nich jazvy, ale je to slabá náplasť
za všetky zlyhania tejto série. Jeho herecké výkony sú podľa môjho názoru pomerne
dobré a ako herec ma vôbec nevyrušuje, ale aj tak sa to ťažko hodnotí, keď
je väčšinu času buď zamaskovaný a v tieni, alebo leží na nahej žene, alebo
musí strúhať poker face.
Chcel by som napísať, ktorá herečka mu hrá ženskú
polovičku, ale asi sú to všetky... takže neviem. Katie Cassidy, Emily Bett
Rickards, Caity Lotz, každá z nich si plní svoju úlohu, ale, aj napriek
tomu, že sa svojich úloh zhostili pomerne dobre, sú to práve ich scenáre,
v ktorých je evidentne problém. Ani jedna z nich sa nevyrovná Lois
Lane voči Supermanovi alebo Mary Jane voči Spider-Manovi, pretože všetky sú len
slabými náplasťami pre skrachovaného chlapíka v koženej bundičke.
Odmalička
milujem komixových hrdinov a všetko, čo sa s nimi spája, ale to
neznamená, že nemôžem mať kritický pohľad na vec... a reálne si neviem
predstaviť iný pohľad okrem kritického, ak by to nebol pohľad slabomyseľného
fanúšika, čo sa dá opiť rožkom.
The Arrow je
chleba s lacnou nátierkou, ktorý sa autori snažia vydávať za hostinu,
a hocikto, kto by sa chcel tváriť, že tento seriál je niečím viac,
evidentne nemá napozeraného dosť iného materiálu, s ktorým by tento
produkt mohol porovnávať.
Finálne
hodnotenie: 46% - jemne podpriemerné
Rozhodol som sa udeliť toto hodnotenie z dvoch hlavných dôvodov:
1) The Green Arrow sa ako hrdina na štyri série už objavil v seriáli Smallville, ktorý vysielala tá istá spoločnosť CW Network, takže tvorcovia mali dosť priestoru poučiť sa predísť takýmto hrubým začiatočníckym chybám.
2) S týmito hercami, s týmto tímom a hlavne týmto finančným bugetom sme všetci mali dostať oveľa, oveľa viac. Fakt, že seriál Arrow mal také výborné predpoklady na úspech, mu len priťažil.
Rozhodol som sa udeliť toto hodnotenie z dvoch hlavných dôvodov:
1) The Green Arrow sa ako hrdina na štyri série už objavil v seriáli Smallville, ktorý vysielala tá istá spoločnosť CW Network, takže tvorcovia mali dosť priestoru poučiť sa predísť takýmto hrubým začiatočníckym chybám.
2) S týmito hercami, s týmto tímom a hlavne týmto finančným bugetom sme všetci mali dostať oveľa, oveľa viac. Fakt, že seriál Arrow mal také výborné predpoklady na úspech, mu len priťažil.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára